Forskningsprojekt Forskarskola i genus, humaniora och digital kultur

Forskarskolan Genus, humaniora och digital kultur, som är delfinansierad av Vetenskapsrådet, är ett samarbete mellan de genusvetenskapliga forskningsmiljöerna vid Stockholms universitet, Uppsala universitet och Södertörns högskola. Totalt ingår nio doktorander, som alla antagits till de tre lärosätena under hösten 2023.

Foto: 愚木混株 Cdd20 / Pixabay

Forskarskolan utgår från tre grundförutsättningar: att humaniora är en central del av det tvärvetenskapliga ämnet genusvetenskap och av forskningsområdet genusstudier, att det digitala är en alltmer integrerad aspekt av kultur och kulturupplevelser i vår tid, och att interdisciplinär digital humaniora är ett växande område inom högre utbildning. Målet är att stärka länkar mellan genusstudier och digital humaniora och bidra med kunskap om vad genus och mångfald har för betydelse för utvecklingen av digitala teknologier och kultur.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Fanny Ambjörnsson

Institutionen för etnologi religionshistoria och genusvetenskap (ERG)
Fanny Ambjörnsson. Foto: Eva Dalin.

Kristina Fjelkestam

Kristina Fjelkestam