Forskningsprojekt Forskning i skärningspunkten feminism/biologi – en internationell vetenskapsstudie

Genom att studera forskning i den omstridda skärningspunkten feminism/biologi bidrar projektet till den internationella forskningsfronten i feministiska vetenskapsstudier.

Den biologiska vetenskapen har en historia av att beskriva kvinnor som underlägsna, vilket har lett till upprepade kontroverser kring feminism och biologi. Å ena sidan har feministisk teori fokuserat på sociala konstruktioner av genus och sexualitet på sätt som ofta utelämnat det biologiska. Å andra sidan har feministisk kritik av naturvetenskapen ofta avfärdats som något ideologiskt som inte hör hemma i de förmodat objektiva och värdeneutrala naturvetenskaperna.

Detta projekt undersöker forskning i skärningspunkten feminism/biologi genom intervjuer med forskare i olika discipliner och på olika platser i världen. Projektet syftar till att undersöka forskarnas kunskapsteoretiska utgångspunkter och förståelser av vad kön/genus är, samt deras erfarenheter av att verka i denna skärningspunkt.

Variationen bland de medverkande forskarna är stor, där ingår både sociobiologer och socialkonstruktionister, särartsfeminister och postmodernister. Projektet undersöker de olika sätt som forskarna i sin forskningspraktik förhåller sig till distinktionerna socialt/biologiskt, natur/kultur och kön/genus, hur forskarna utmanat konsensus i sina respektive forskningsfält, samt deras förhållande till det heterogena fältet kvinno/genusstudier. Mina egna teoretiska utgångspunkter är feministiska vetenskapsstudier och vetenskapssociologi.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Malin Ah-King

Vikarierande Universitetslektor