Forskningsprojekt Främjandet av matsäkerhet i en kontext av miljö- och geopolitiska förändringar

Detta projekt undersöker hur länder som är utsatta för matosäkerhet kan bli mer motståndskraftiga och få effektivt stöd av det internationella samfundet.

Vi kommer att utforska hur geopolitik och klimatpåverkan påverkar den globala matosäkerheten, genom att fokusera på stater som har varit utsatta för en kombination av våldsamma konflikter och matosäkerhet. Forskningen kommer att lägga särskild vikt på könsdimensionen av matosäkerhet. Projektet kommer att undersöka när och hur internationellt bistånd skulle kunna minska matosäkerhet med tanke på den komplexa kopplingen mellan sårbarhet, politiska och ekonomiska faktorer, samt socioekonomiska ojämlikheter. Projektet kommer att bidra med ny kunskap kopplad till uppnåendet av SDG 2, 5 och 16.

Projektmedlemmar

Projektansvariga