Stockholms universitet

Forskningsprojekt Förskoleklassen - en möjlig arena för läs- och skrivutvecklande undervisning inom olika ämnesområden

Hur kan undervisningen inom olika ämnesområden hjälpa elever att utveckla förmågor som är betydelsefulla för deras läs- och skrivutveckling? För att ta reda på det studerar projektgruppen barn och lärare i 48 olika förskoleklasser.

Barn i förskoleklass har lektion
Foto: dotshock/Mostphotos

Projektet har som syfte att bidra med kunskap om hur läs- och skrivutvecklande undervisning tar sig uttryck i förskoleklassens didaktiska verksamhet, men också att identifiera potential att utveckla läs- och skrivundervisningen i förskoleklass.

Enligt läroplanen ska undervisningen i förskoleklass stödja eleverna att utveckla sitt intresse för och sin förmåga att kommunicera med tal- och skriftspråk, vilket vi ser som läs- och skrivutvecklande undervisning. Sådan undervisning innebär bland annat att stimulera eleverna till att exempelvis lära sig nya ord eller förstå innehållet i böcker som läraren högläser. Det handlar också om att eleverna diskuterar det lästa utifrån egna erfarenheter, associerar till andra texter, och blir säkra på alfabetets bokstäver och bokstävernas ljud. Vidare innebär det att, inom olika ämnesområden, skapa och kritiskt utforska text som kan vara skriven, muntlig, visuell i form av bild eller film, för att stödja elevernas förståelse om språkets meningsbärande funktion och syftet med att läsa och skriva.

Videoobservationer och intervjuer

Vi kommer att videoobservera undervisning inom fem ämnesområden under två dagar i 48 olika förskoleklasser. Det blir sammanlagt 96 dagars observation med uppskattningsvis minst 200 undervisningsmoment. På det sättet kan vi få reda på vilka förutsättningar undervisning inom olika ämnesområden kan ge elever att utveckla förmågor som är betydelsefulla för läs- och skrivutvecklingen. För att få reda på hur läraren planerar och genomför sin undervisning och hur hon eller han tänker om den, intervjuar vi läraren i de förskoleklasser som observeras. Analyserna genomförs med hjälp av teoretiska analysverktyg och med ansatsen mixad metod.

Vi hoppas medverka till ny kunskap och förståelse för läs- och skrivutvecklande undervisning som är betydelsefull för lärare i förskoleklass, men också för förskollärar- och lärarutbildningen och för fortbildning av lärare, speciallärare och specialpedagoger i förskoleklass. I projektgruppen har vi en bred kunskapsbas inom tidig läs- och skrivundervisning, så vi kommer att kunna ge en bred bild av hur en större grupp lärare undervisar och resonerar om den läs- och skrivutvecklande undervisningen.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Tarja Alatalo

Professor

Institutionen Utbildning och lärande, Högskolan Dalarna
Tarja Alatalo

Medlemmar

Annie-Maj Johansson

Universitetslektor

Högskolan Dalarna

Gunilla Sandberg

Professor

Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, Mälardalens högskola
Gunilla Sandberg

Sari Vuorenpää

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Sari Vuorenpää