Forskningsprojekt Gästfrihetens skiftande villkor i en sammanlänkad värld

Gästfrihet (hospitality) har blivit ett allt viktigare tema i den samtida diskursen om migrationen och dess konsekvenser. Trots ett växande intresse för gästfrihetens maktrelationer har temat inte blivit föremål för några omfattande empiriska undersökningar. Föreliggande studie syftar till att kartlägga hur gästfrihet praktiseras i olika stadsmiljöer.

Foto: Dimitris Vetsikas / Pixabay

Dess empiriska fokus är civila samhälleliga organisationer för stöd åt asylsökande i Stockholm, London och Istanbul. Genom att jämföra hur gästfrihet organiseras i dessa miljöer bidrar projektet till en förståelse av hur integration och social tillhörighet formas av inkluderande och exkluderande processer.

De huvudfrågor som undersöks är: a) Hur uppfattas och praktiseras gästfrihet av dem som arbetar i civila samhälleliga organisationer i de tre nationella kontexterna? b) Vilka former av stöd, påverkansarbete, aktivism och juridisk hjälp utvecklas i organisationerna för att tillhandahålla välkomnande miljöer för migranter? c) Hur formas volontärarbetarnas arbetsinsatser av klass, etnicitet, ålder, kön och religion? d) Hur är diskurser om gästfrihet kopplade till övergripande (trans)nationella diskurser, inklusive de som konstituerar statliga riktlinjer, media och populärkultur?

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Fataneh Farahani

Institutionen för etnologi religionshistoria och genusvetenskap (ERG)