Forskningsprojekt Gudars skymning: Om nedmonteringen och upplösningen av fornnordisk religion

Historieskrivning har ofta skett ur segrarens perspektiv. I den historieskrivning där kristendomen varit inblandad har man ofta betonat dess framgångar och segrar. Detta perspektiv har ofta skymt det ämne som föreliggande projekt vill undersöka.

Skymningsbild
Foto: Giani Pralea / Pixabay

Projektbeskrivning

Det är en vanlig åsikt i forskningen att nordborna skiftade religion under sen vikingatid (ca 900–1050/1100) då den fornnordiska religionen ersattes av kristendomen. När detta skifte beskrivs i forskningslitteraturen används ofta begreppet ”kristianisering”, dvs ett uttryck som betonar den segrande partens framgångar vid religionsmötet. I dessa studier läggs ofta också ett fokus på resultatet av skiftet, dvs beskrivningar av den medeltida kristendomen och det nya kristna samhället. Projektets avsikt är att fokusera den fornnordiska religionen under övergången och beskriva de processer som fanns bakom dess upplösning och fall. Även om tidigare forskare berört sådana aspekter finns det få studier som enbart koncentrerat sig på den försvinnande religionen. Det finns generellt sett få undersökningar som tar upp frågor om hur och varför den fornnordiska religionen upplöstes. Föreliggande studie lägger fokus på kungarnas roll i nedmonteringen av den tradition som tidigare formade deras liv.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Olof Sundqvist

Institutionen för etnologi religionshistoria och genusvetenskap (ERG)
Olof Sundqvist. Foto: Niklas Björling.

Publikationer