Stockholms universitet

Forskningsprojekt Gymnasielinjer och arbetsmarknadsutfall – effektskattning och metodutvärdering

Projektets syfte är att utvärdera hur regionala skillnader i tillgången till olika typer av gymnasielinjer påverkade löner, sysselsättning och andra arbetsmarknadsrelaterade utfall för individer som gick på gymnasiet under 1970-och 1980-talen.

Nyckelskåp i en korridor
Foto: Unsplash

Metoden som används är en så kallad Difference-in-Differences-analys, vilken baseras på att använda variation i utbudet av gymnasielinjer över tid och inom lokala gymnasieregioner. Resultatet som ges av den här metoden kommer att jämföras med resultat från tidigare studier som undersökt samma frågeställning men använder en annan metod (så kallad Regression Discontinuity-analys). Att jämföra om, och i så fall hur, estimaten skiljer sig åt kan bidra med information om hur väl de respektive metoderna fungerar under olika antaganden och för olika grupper av elever.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Karin Margret Edmark

Universitetslektor

Institutet för social forskning
Karin Edmark