Forskningsprojekt Hur beter sig biomolekyler i cellens trånga miljö?

Insidan av en cell är fullpackad med proteiner, RNA och andra biomolekyler. Forskare har upptäckt att denna trängsel i cellen resulterar i ett slags kondensat av biomolekyler, som små molekyldroppar, som verkar vara viktiga för cellens funktion.

Biomolekyler i trånga miljöer

Insidan av en cell är packad med proteiner, RNA och andra biomolekyler. Forskare har upptäckt att denna trängsel i cellen resulterar i ett slags kondensat av biomolekyler, som små molekyldroppar, som verkar vara viktiga för cellens funktion. Wallenberg Academy Fellow Foivos Perakis och hans team kommer att undersöka dessa kondensat för att bättre förstå hur de fungerar.

Projektbeskrivning

Celler kan beskrivas som extremt avancerade kemiska fabriker. För att separera olika processer är den uppdelad i rum - organeller - med väggar av ett fetthaltigt membran. Inom organellerna och deras membran ansamlas olika biomolekyler som tillsammans driver kemiska processer. Forskarna trodde tidigare att proteiner och andra biomolekyler flöt omkring relativt fritt mellan organellerna, men nu står det klart att trängseln i cellen gör att de kan packas ihop till membranlösa droppar som kallas biomolekylära kondensat. Dessa biomolekylära kondensat verkar spela en nyckelroll i cellens funktion. För att lära oss mer om hur de fungerar kommer vårt team vid Fysiska institutionen, Stockholms universitet, att visualisera dynamiken hos biomolekylerna i kondensatet med hjälp av extremt intensiv röntgenstrålning från nya röntgenkällor, såsom MAX IV i Lund och European XFEL i Hamburg. Den kunskap som genereras kommer att vara grundläggande för vår förståelse av hur celler fungerar och kan ge nya insikter om utvecklingen av Alzheimers sjukdom.

Projektmedlemmar