Forskningsprojekt Hur går det för ungdomarna på SiS särskilda ungdomshem?

De ungdomar som placerats på SiS särskilda ungdomshem mellan 2000-2019 kommer här att följas upp, i syfte att ta fram kunskap om hur vården fungerar på kort och lång sikt.

Hur går det för ungdomarna på SiS särskilda ungdomshem? En uppföljning mellan åren 2000-2020.

Projektet syftar till att genomföra en registerbaserad uppföljning av de ungdomar som placerats på SiS särskilda ungdomshem mellan 2000-2019 samt att identifiera risk- och skyddsfaktorer som är förknippade med negativa utfall (missbruk, dödlighet, kriminalitet, somatisk och psykisk hälsa, placeringar, läkemedelsanvändning samt sociala problem) och resiliens.

Staket ungdomshem
Foto: Daniel Holking/Mostphotos

Projektbeskrivning

Två kohorter av unga som skrevs in på SiS institutioner under perioden 2000-2019 kommer att följas upp med hjälp av registerdata mellan 2000-2020 från Socialstyrelsen, SCB och BRÅ.

Den första kohorten består av samtliga ungdomar som skrevs in på SiS institutioner, ungefär 17 000 personer där utfall kommer att jämföras med en kontrollgrupp av unga som under samma period erhållit LVUvård men då inte på SiS institutioner och en annan kontrollgrupp bestående av ungdomar från den generella populationen.

Den andra kohorten består av de ungdomarna som skrevs in på SiS institutioner och som genomförde ADAD intervjuer vid inskrivningen,  uppskattningsvis 11500 ungdomar.

Resultaten förväntas ha relevans för SiS verksamhet genom att ta fram kunskap om hur vården fungerar på kort och lång sikt, ifall utfallen skiljer sig mellan olika inskrivsår, samt genom att identifiera de ungdomar som har störst risk för långvariga negativa konsekvenser men också genom att identifiera vilka ungdomar som utvecklar resiliens.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Peter Larm

Institutionen för folkhälsovetenskap