Forskningsprojekt Hur påverkar smältvatten marin mikrobiell metabolisk diversitet, production och närsaltscykler?

- en studie i Norra Ishavet

Syftet med forskningsprojektet är att komplettera befintlig kunskap om det globala marina mikrobiomet (bakterier, arkéer, svampar, protister) med data från centrala Ishavet. Detta inkluderar inte endast kartläggning av hela gensamlingen i de mikrobiella samhällen som lever i olika sympagiska (isassocierade), pelagiska och bentiska mikrohabitat, utan också att analysera genuttryck (metatranskriptom), både i fält och under inkubationsexperiment, och att relatera resultaten till biogeokemiska cykler. Prover samlades in under den internationella MOSAiC-expeditionen (2019-2020) och den svenska SAS-Oden-expeditionen (2021). Vår huvudsakliga forskningsfråga är om mikrobiella samhällens kol- och kvävemetabolismer kommer att förändras när centrala Ishavet övergår från en permanent till en temporär istäckt ocean genom ökat smältvatteninflytande? Specifika hypoteser vi testar är: (a) att biologisk kvävefixering är en betydande källa till nytt kväve till det oligotrofa centrala Ishavets ekosystemet, och (b) att urea är ett alternativt substrat för ammoniumoxidation och kemoautotrof koldioxidfixering i centrala Ishavet, särskilt vid låg ammoniumtillgång.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Pauline Snoeijs Leijonmalm

Institutionen för ekologi miljö och botanik
Pauline Nordpol Small

Lena Eggers

SU & AWI

Marine Vandewalle

SLU-Uppsala

Javier Vargas Calle

SLU-Uppsala

John-Paul Balmonte

SU and SLU

Anders Torstensson

SU & SLU

Claudia Morys

formerly DEEP, SU

Snoeijs-Leijonmalm, P. and the SAS-Oden 2021 Scientific Party (2022)

Expedition Report SWEDARCTIC Synoptic Arctic Survey 2021 with icebreaker Oden. Swedish Polar Research Secretariat. 300 pp.