Forskningsprojekt Hur typ av ljudinput och sociala ledtrådar påverkar inlärning av auditiva kategorier (DIDI)

DIDI-projektet undersöker hur det går till när barn lär sig talljudskategorier.

Talljudskategorier innebär att vi kan uppfatta ett talljud som samma, trots att de rent akustiskt kan låta väldigt olika om de till exempel uttalas av olika talare. Utvecklingen av dessa kategorier ligger till grund för stora delar av den senare språkliga utvecklingen. Därför är det viktigt att ta reda på vilka perceptuella processer som är inblandade när kategorierna bildas och vilka förutsättningar hos barnet och i omgivningen som behövs för att talljudskategoriutvecklingen ska ske.

DIDI
Mostphotos

Projektbeskrivning

Den perceptuella process som tros ligga till grund för tidig talljudskategoriutveckling kallas distribitionell inlärning (distributional learning, DL). Den innebär att barnet är känsligt för hur ofta olika variationer av talljud förekommer i det omgivande språket och att kategorier formas utifrån upprepad exponering för dessa frekvensfördelningar. DL har än så länge bara påvisats för talljud, för vilka både barn och vuxna redan har åtminstone början till perceptuella kategorier, eftersom de redan exponerats för tal. För att vara säker på att DL är inblandad i de tidigaste stadierna av talljudskategoriutvecklingen, när kategorierna först formas, behöver det undersökas om processen är verksam även på ljud där inga perceptuella kategorier ännu finns. Därför undersöker detta projekt DL med hjälp av spektralt roterat tal, en typ av ljud som i sin akustiska struktur och komplexitet liknar tal, men som inte uppfattas som tal. Varken barn eller vuxna hör roterat tal i sin vardag, så inga perceptuella kategorier antas finnas för den typen av ljud.

DIDI-projektet vill ge kunskap om huruvida DL faktiskt är verksam vid bildandet av perceptuella kategorier. I projektet studeras också en specifik aspekt av social interaktion, vilket som helhet har visat sig vara nödvändigt för bildande av talljudskategorier, och undersöker om denna aspekt har påverkan på DL. Projektet bidrar till att förklara hur tidiga talljudskategorier bildas, och därmed till förståelsen av barns tidiga språkutveckling och människans språkförmåga i stort.

Projektmedlemmar

Projektansvariga