Forskningsprojekt iADHD
Med en adhd-diagnos följer ofta fördelar som medicinsk behandling och pedagogiska interventioner. En adhd-diagnos kan också leda till negativa aspekter som stigma och exkludering i sociala sammanhang eller från vissa arbeten.
![Ung kvinna mitt i trafiken. Foto: Beyzanur K. från Pexels.](/polopoly_fs/1.697408.1701964879!/image/image.jpg_gen/derivatives/widescreen_690/image.jpg)
Vi vet väldigt lite om hur en adhd-diagnos påverkar ungdomar och unga vuxnas bild av sig själva eller hur en adhd-diagnos påverkar hur till exempel skolpersonal pratar om och förstår elever. iADHD är ett tvärvetenskapligt projekt där vi i flera systerprojekt vill undersöka hur en diagnos påverkar individen och den miljö hen vistas i.
Projektbeskrivning
I det första delprojektet "ADHD och identitet" studerar vi identitetsutvecklingen (dvs. berättelsen om vem man är, var man hör hemma och processen att hitta sin plats i världen) hos unga personer med adhd eller adhd-relaterade svårigheter. Projektet är finansierat av Sunnerdahls handikappfond och kvalitativa intervjuer kommer att genomföras under 2024. Projektet leds av Matilda Frick i samarbete med Jan Grimell.
I delprojektet "Vad gör diagnosen för skolans vardag och organisering?" undersöker vi kulturella föreställningar av högstadieelever med diagnosen adhd hos skolpersonal, samt vilka konsekvenser dessa förståelser leder till i skolans vardag och organisering. Materialinsamling kommer att ske genom etnografiskt fältarbete. Projektet håller på att utvecklas och leds av Annie Woube.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Matilda Frick
Universitetslektor, docent
![Matilda Frick](/polopoly_fs/1.648109.1676987015!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Medlemmar
Johan Bengtsson
Postdoktor
![](/webb2021/img/fallback_image_profile.png)
Annie Woube
Vik. universitetslektor
![](/webb2021/img/fallback_image_profile.png)