Forskningsprojekt Identifiera funktion och fitnessproteiner som krävs för N- och C-överföring

Experimenten utförs i en symbiotisk cyanobakterie i öppet hav genom uttryck i heterologa system.

Kvävefixerande plankton-partnerskap är viktiga att studera eftersom de är utbredda, bidrar väsentligt till både ny- och primärproduktion och har studerats lite. Varje kiselalg har en specifik symbiont och den skiljer sig dramatiskt i genomstorlek och innehåll. Symbionterna förser sina värdar med kväve, men hur kväve överförs och om båda parter assimilerar och överför kol är okänt. Vi hypotiserar att membrantransportens roll är tätt kopplad till symbiont placering. Rollen symbionternas transportproteinernas spelar undersöks genom klassisk genkomplementering i heterologa modellsystem. Transportörernas funktion kvantifieras genom SIP-experiment kopplade till SIMS. Med tanke på den viktiga roll som dessa symbioser har för de globala kväve- och kol-cyklerna, är det av största biologiska intresse att studera assimileringen av dessa stora bioelement på cellnivå.

Vetenskapsrådet finansierar forskningen med ett externt anslag på 2 820 000 SEK och medverkande forskare är Enrique Flores; CSIC Sevilla, Spanien.

RF3 svenska
CN-komposit av en kvävefixerande symbios som inkuberades med stabila isotoper och avbildades med SIMS 1280 mikrosond.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Rachel Ann Foster

Institutionen för ekologi miljö och botanik