Forskningsprojekt Identitetsskapande bland engelskspråkiga utländska lärare i Sverige

Skolor med engelsk inriktning som ger undervisning på engelska i olika ämnen blir allt vanligare. Detta forskningsprojekt kommer att fokusera på engelskspråkiga lärare i engelskspråkiga skolor i Stockholmsregionen och hur deras identitet formas i relation till den lokala skolkontexten och den nationella kontexten.

Lärare undervisar visar något för en elev.
FOTO: GABBY BALDROCCO

De senaste åren har antalet skolor med engelsk inriktning och som ger undervisning på engelska i olika ämnen ökat. För att möta dessa skolors trovärdighet och omgivningens krav på engelsktalande lärare har även antalet engelskspråkiga lärare i Sverige ökat.

Trots att andelen engelskspråkiga internationella lärare uppgår till ungefär 50 procent av lärarkåren i dessa skolor saknas statistik och forskning om denna grupp. De senaste åren har intresset för skolor med engelsk inriktning ökat inom såväl forskning som i mediarapporteringen, men överlag saknas de engelskspråkiga lärarnas röst och det finns bristfällig kunskap om deras livs- och arbetsvillkor.

Projektbeskrivning

Detta forskningsprojekt kommer att fokusera på engelskspråkiga lärare i engelskspråkiga skolor i Stockholmsregionen. Jag är intresserad av hur engelskspråkiga lärares identitet formas i relation till den lokala skolkontexten och den nationella kontexten.

Jag kommer att studera identitetsskapandet på tre olika nivåer – de personliga, professionella och organisatoriska samt hur dessa samverkar i formandet i individers identitet. Förhoppningen är att forskningsprojektet kommer att bidra med ny kunskap om hur det är att undervisa och arbeta i det svenska skolsystemet genom att utgå från ett ännu outforskat perspektiv. Forskningsprojektet kommer även att bidra med kunskap om identitetsskapande och välbefinnande i en grupp som det i stor utsträckning saknas tidigare forskning om.

Genom att använda en kombination av olika datainsamlingsmetoder …(enkäter, intervjuer och dokument)… kommer jag att kunna få en djupare förståelse av vad som bidrar till lärares identitetsformering och vilka aspekter av deras dagliga liv i Sverige som har störst påverkan på deras välbefinnande.

Projektmedlemmar

Projektansvariga