Forskningsprojekt IMMPACT – In(Ex)kludering och materialitet i matematik och fysik

Vem känner sig hemma inom matematik- och fysikutbildningen på högskolor och universitet, och varför? Vi undersöker vägen in i ämnet och studenternas identitetsutveckling i mötet med ämnet, med ett särskilt fokus på underrepresenterade grupper inom högre studier i matematik och fysik.

Matematik och fysik har hög status i vårt samhälle, men fortfarande är svenskfödda män med välutbildade föräldrar i klar majoritet bland studenterna. Tidigare forskning har visat att det inte är främst matematisk eller naturvetenskaplig förmåga som avgör dessa val, utan att det snarare är en fråga om vem som känner att hen passar in.

Vi ställer oss frågan:
Vem känner sig välkommen inom matematik och fysik på högskolenivå och varför?

Projektbeskrivning

Syftet med det här projektet är att undersöka inkluderings och exkluderingsprocesser i högre utbildning. Med fokus på studenters erfarenheter och målbilder undersöker hur underrepresenterade grupper uppfattar matematik- och fysikutbildningar. Vi intresserar oss särskilt för dessa studenters identitetsskapande och hur deras identitetsskapande förändras under deras bana genom universitetsvärlden. Vi kommer göra detta genom två större delstudier.

Delstudie 1 gör vi med hjälp av en kvantitativ enkätstudie. Enkätstudien kommer bygga på de verktyg som utvecklats av Louise Archer och hennes forskargrupp i England, vars arbete i sin tur baserats på Bourdieus sociologiska teorier. Förutom demografisk data så ingår också frågor om erfarenheter, förväntningar och målbilder i förhållande till matematik och fysik i enkäten.

I delstudie 2 följer vi matematik- och fysikstudenter longitudinellt, med ett särskilt fokus på underrepresenterade grupper. Med hjälp av intervjuer och promenadetnografi som metod kommer vi följa dem under tre år genom kandidatprogrammet.

Bristen på mångfald i matematik och fysikutbildningar är varken ny eller outforskad. Det här projektet är nyskapande på så sätt att vi både planerar en bred kartläggning av studenters deltagande i dessa utbildningar, men också en djupare analys av inkluderings- och exkluderingsprocesser genom nya teoretiska angreppsätt på identitetsskapande.

Det viktigaste bidraget är inte bara att en ökad mångfald uppfyller samhällets behov av studenter som fullföljer sin utbildning i matematik och fysik, utan projektet berör också en större fråga  rättvisa.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Paola Ximena Valero Duenas

Paola Valero

Anna Danielsson

Institutionen för ämnesdidaktik
Close-up photo of a short-haired woman, with glasses and a green sweater.

Lisa Österling

Universitetslektor, Programansvarig KPU90