Forskningsprojekt Industriinitiativ i skolan – möjligheter och utmaningar för skolans NO- och teknikundervisning

Det här projektet syftar till att närmare studera hur lärare som undervisar naturorienterande ämnen och teknik i grundskolan använder material och aktiviteter från industriaktörer i sin undervisning. Hur resonerar lärarna om vinster och intressemotsättningar i industridrivna initiativ som vänder sig till skolan?

Läroplanen föreskriver att skolan ska samverka med det omgivande samhället. Detta kan ske på olika sätt, bland annat genom att använda material producerade av olika aktörer eller genom engagemang i olika projekt drivna av externa aktörer. För den naturvetenskapliga och tekniska undervisningen är en sådan viktig aktör industrin. Industriaktörer i Sverige erbjuder en stor mängd skolmaterial och projekt riktade mot grundskolan. Det kan röra sig om tryckta undervisningsmaterial, filmer, tävlingar, utställningar, studiebesök etc.

Samtidigt som det är lätt att se stora potentiella vinster med den typen av projekt, finns det också potentiella problem utifrån läroplanens krav på allsidighet och saklighet. I projektet tar vi utgångspunkt i litteratur inom forskningsfältet naturvetenskapernas didaktik, men också i statsvetenskaplig forskning om spänningar mellan privata och allmänna intressen. Vi har i tidigare forskning sett att industriaktörer ofta när de talar om sitt engagemang i projekt riktande mot skolan, ger uttryck för att vilja påverka eleverna i någon riktning. Vi vet dock inte i vilken utsträckning detta avspeglar sig i material och aktiviteter. Det saknas också kunskap om hur lärare resonerar om och använder material och aktiviteter från industrin i sin undervisning.

Det här projektet syftar till att närmare studera hur lärare som undervisar naturorienterande ämnen och teknik i grundskolan använder material och aktiviteter från industriaktörer i sin undervisning och hur de resonerar om eventuella potentiella vinster och intressemotsättningar i relation till den här typen av industridrivna initiativ som vänder sig till skolan. Vidare syftar projektet till att öka kunskapen om elevers, lärares och industriaktörers möten i industridrivna skolprojekt. Fokus ligger på hur relationer mellan naturvetenskap, samhälle och industri skapas och förhandlas av elever, lärare och industriaktörer. Det finns ytterst lite forskning, nationellt och internationellt, som belyser detta.

Vi kommer att genomföra fokusgruppintervjuer med lärare där de får diskutera hur de använder den här typen av material och aktiviteter, samt hur de väger fördelar och nackdelar mot varandra, i relation till de olika intressen som kan komma att stå emot varandra (som till exempel läroplanens krav på allsidighet och saklighet och industriaktörers önskan att påverka t.ex. utbildningens innehåll eller elevers attityder till en bransch, ett företag eller en produkt). Vi kommer också göra fallstudier av specifika aktiviteter där elever och lärare använder undervisningsmaterial som ställts till deras förfogande av industrin eller deltar i olika projekt som industriaktörer initierat.

Resultaten från projektet kommer dels bidra till en mer nyanserad bild av hur olika intressen kan samverka i NO- och teknikundervisning. Resultaten kan också bidra till att utveckla bättre stöd och riktlinjer för industriaktörer liksom för olika aktörer inom skolans områden (lärare, skolledare, universitet, skolmyndigheter) för hur samverkan med externa aktörer kan integreras på ett bra sätt i undervisning.

Mer information finns på projektets engelska sida

Projektmedlemmar

Projektansvariga