Stockholms universitet

Forskningsprojekt Inflytande och delaktighet för unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning i lokalsamhället

Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning i lokalsamhällets sociala arenor och demokratiska processer. En deltagarbaserad aktionsforskningsstudie.

Brev
Foto: Jenny Rosendahl

Avhandlingen inriktar sig på medborgarskap för unga vuxna som har en intellektuell funktionsnedsättning. Studien genomförs som en deltagarbaserad aktionsforskningsstudie där unga vuxna som har en intellektuell funktionsnedsättning själva får göra sina röster hörda i frågor som rör kultur, fritid och demokrati. Det övergripande syftet var att studera hur unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning upplever inflytande och delaktighet i lokalsamhället samt vilka erfarenheter och processer som uppstår genom skapandet av sen social arena i form av inflytandecafé.

Studien genomfördes som deltagande aktionsforskning tillsammans med sju medforskare som alla var unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Jenny Rosendahl

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Jenny Rosendahl

Medlemmar

Jenny Rosendahl

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Jenny Rosendahl

Jenny Wilder

Prefekt, professor

Specialpedagogiska institutionen
Jenny Wilder, Professor i Specialpedagogik, Stockholms universitet

Mara Westling Allodi

Professor

Specialpedagogiska institutionen
mwa2

Publikationer