Forskningsprojekt Inkludering och erkännande av nyanlända ungdomar och unga vuxna genom studie- och yrkesvägledning

Yrkesvägledningens roll för inkludering och erkännande av nyanlända ungdomar och unga vuxna är fokus för detta projekt. Studien är inriktad på vilka hinder och möjligheter yrkesverksamma inom studie- och yrkesvägledning ser för hinder i sin verksamhet och hur de utformar verksamheten i förhållande till detta.

Bild på någon som ger vägledning
FOTO: GABBY BALDROCCO

Syftet med forskningsprojektet är att studera betydelsen av:

• Inkludering till arbets- och samhällsliv,
  • erkännande av kunskap och meningsskapande kring utbildning, yrke och framtid vid lokal organisering och utformning av studie- och yrkesväg-ledning samt
  • betydelsen av olika lokala organisatoriska ramar vad gäller vägledningens vilja och förmåga att ge utrymme för inkluderande och erkännande ambitioner.

Studien tar sin utgångspunkt i hur yrkesverksamma inom studie- och yrkesvägledning, samt inom styrning av vägledning, beskriver hinder och möjligheter för inkludering och erkännande i denna verksamhet, och hur de utformar sin verksamhet och sitt pedagogiska arbete i relation till dessa potentiella målsättningar.

Vi studerar dessa frågor på två olika nivåer: De beslutsfattande och genomförande, i tre olika delprojekt, med tre olika metoder:

• Enkäter,
  • kvalitativa intervjuer och
  • etnografi.

Projekttitel: Inkludering och erkännande av nyanlända ungdomar och unga vuxna genom studie- och yrkesvägledning.En studie av professionella överväganden och prioriteringar.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Fredrik Hertzberg

Institutionen för pedagogik och didaktik