Forskningsprojekt Inkomströrlighet mellan och inom generationer för inrikes och utrikes födda

Projektets övergripande syfte är att studera om inkomströrligheten, framförallt uppåt i inkomstfördelningen, är högre bland egenföretagare än bland löneanställda, både mellan och inom generationer.

pengar i en plånbok
Foto: Unsplash

I detta projekt kommer vi att studera vilken roll egenföretagande spelar både för den intergenerationella rörligheten och den intragenerationella rörligheten. Anekdotisk evidens visar på hur personer från en mindre bemedlad bakgrund kan lyckas på arbetsmarknaden genom företagande. Men är entreprenörskap, eller egenföretagande i vidare mening, en kvantitativt meningsfull väg för att uppnå rörlighet uppåt i inkomstfördelningen? Eller sker det bara i några få fall?

Tidigare forskning på området, framförallt från USA, har undersökt om egenföretagande kan vara en väg uppåt för de med en svagare ställning på arbetsmarknaden. Det har t.ex. gällt olika etniska minoriteter. Utrikes föddas etablering på svensk arbetsmarknad är idag en fråga av stor policyrelevans. Sedan lång tid tillbaka har sysselsättningen bland utrikes födda, i synnerhet bland flyktingar och deras anhöriga, varit betydligt lägre än bland infödda. Problemet har accentuerats efter den stora flyktingvåg som kom till Sverige under hösten 2015.

I tidigare invandringskohorter, framförallt bland de födda Mellanöstern, kan man se en överrepresentation av egenföretagare. Egenföretagande förs också idag ofta fram som en möjlighet för nyanlända att etablera sig på arbetsmarknaden. Men vi vet lite om de långsiktiga konsekvenserna av att bli egenföretagare kort tid efter att man kommit till Sverige. Leder det till att man fastnar i den nedre delen av inkomstfördelningen (egenföretagare har i genomsnitt lägre inkomster än jämförbara anställda) eller finns det chans till avancemang i inkomstfördelningen? Detta är frågor som vi kommer att studera inom ramen för projektet.

Vidare undersöker projektet om inkomströrligheten är högre bland utrikes födda som väljer egenföretagande jämfört med utrikes födda som är löneanställda. Projektet kommer att omfatta tre olika delprojekt som fokuserar på följande frågeställningar: Studie I. Är den intergenerationella rörligheten högre bland egenföretagare än bland anställda i hela befolkningen? Studie II. Är den intergenerationella rörligheten högre bland egenföretagare än bland anställda bland utrikes födda? Studie III. Är den intragenerationella inkomströrligheten högre bland egenföretagare än bland anställda och kan egenföretagande vara särskilt betydelsefullt för inkomströrligheten för utrikes födda?

Projektmedlemmar

Projektansvariga