Forskningsprojekt Innehållslig abstraktion och generalisering som logiska operationer i begreppsutveckling
Med utgångspunkt i lärandeverksamhetsteori syftar projektet till att undersöka hur abstraktion och generalisering, som logiska operationer i utveckling av ett teoretiskt begrepp, gestaltas i begreppsutvecklande undervisning i olika ämnen.
![Skolelever](/polopoly_fs/1.728657.1712825749!/image/image.jpg_gen/derivatives/widescreen_690/image.jpg)
Frågeställningar som utforskas är: Vilken funktion har ”generell modell” av det studerade fenomenets essens för abstraktion och generalisering som logiska operationer hos eleven?
Projektbeskrivning
Hur står den ”generella modellen” i relation till det arbete eleverna gör i undervisningssituationen? På vilket sätt gestaltas abstraktionsprocessen i lärare-elev och elev-elev – interaktion?
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Mimmi Waermö
biträdande prefekt, universitetslektor
![Mimmi Waermö Mimmi Waermö](/polopoly_fs/1.629412.1664574340!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Anna Broman
Universitetslektor
![Image2](/polopoly_fs/1.446176.1565022242!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Medlemmar
Mimmi Waermö
biträdande prefekt, universitetslektor
![Mimmi Waermö Mimmi Waermö](/polopoly_fs/1.629412.1664574340!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Anna Broman
Universitetslektor
![Image2](/polopoly_fs/1.446176.1565022242!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Publikationer
Waermö, M., & Broman, A. (2022)
Enriching the collective understanding of the concepts of “model” and “learning action of modelling” in Nordic Research on Developmental Education. I NBISCAR 2022: Book of Abstracts. Paper presented at The Nordic-Baltic ISCAR 2022. Helsingfors