Forskningsprojekt Innehållslig abstraktion och generalisering som logiska operationer i begreppsutveckling

Med utgångspunkt i lärandeverksamhetsteori syftar projektet till att undersöka hur abstraktion och generalisering, som logiska operationer i utveckling av ett teoretiskt begrepp, gestaltas i begreppsutvecklande undervisning i olika ämnen.

Skolelever

Frågeställningar som utforskas är: Vilken funktion har ”generell modell” av det studerade fenomenets essens för abstraktion och generalisering som logiska operationer hos eleven?

Projektbeskrivning

Hur står den ”generella modellen” i relation till det arbete eleverna gör i undervisningssituationen? På vilket sätt gestaltas abstraktionsprocessen i lärare-elev och elev-elev – interaktion?

Projektmedlemmar

Projektansvariga

biträdande prefekt, universitetslektor

Anna Broman