Forskningsprojekt Interactive Narrative Design for Complexity Representation (INDCOR)

Hur kan vi bearbeta ämnen som klimatkrisen i digitala medier? I det här internationella projektet undersöker vi hur datorstött berättande kan användas för att gestalta komplexa samhällsprocesser.

INDCORs logotyp tolkad i en målning av Mirjam Palosaari Eladhari.
INDCORs logotyp, målad av Mirjam Palosaari Eladhari.

INDCOR är ett europeiskt nätverk med mer än 170 forskare från 39 länder. Tillsammans undersöker vi hur datorstött berättande kan användas för att representera komplexa processer i samhället. Hur kan vi till exempel, via spel och interaktiva dokumentärer, gestalta ämnen som klimatkrisen? Hur kan det datorstödda berättandet få oss att förstå problem på djupet, och se dem från olika perspektiv?

INDCOR är ett fyraårigt så kallat COST Action-projekt (CA18230). Det finansieras av EU-medel från Horizon 2020.

Läs mer om projektet på den engelska sidan

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Mirjam Palosaari Eladhari