Forskningsprojekt Interaktion med sociala robotar för utbildning

Sociala robotar i undervisningen? Human-Robot Interaction, HRI, är det senaste i utvecklingen av talteknologi, det vill säga system som kan fungera som samtalspartners. I projektet vill forskarna undersöka hur HRI kan användas för att stödja studenters lärande inom yrkesutbildning, med särskilt fokus på studenter med svenska som andraspråk.

Robot och man framför dator.
Foto: Ingmarie Andersson

Talteknologin har gjort framsteg vad gäller utveckling av system som kan fungera som samtalspartners och därmed erbjuda möjligheter till lärande. Sociala robotar representerar det senaste ledet i denna utveckling. I projektet vill vi undersöka hur Human-Robot Interaction (HRI) kan användas för att stödja studenters lärande inom yrkesutbildning, med särskilt fokus på studenter med svenska som andraspråk. Vi vill utveckla kunskap om olika aspekter av HRI i vuxenutbildning, samt den potential som finns i HRI för att möta det ökande behovet av kompetens- och färdighetsutveckling bland vuxna.

Forskningen kommer att delvis bryta nya fält. Visserligen finns forskning inom HRI, dock inte mycket med vårt fokus på autentiska samtalssituationer där robotar interagerar med vuxna i utbildningssituationer. Ännu mindre på interaktion mellan vuxna och sociala robotar i lärsituationer.

Projektbeskrivning

Metod

Det empiriska materialet för projektet kommer att samlas in från yrkesutbildning (Vocational Education and Training; VET).

I ett första steg görs etnografiska observationsstudier av klassrumsinteraktion. Med utgångspunkt i dessa observationer utformas scenarier, där såväl studenter med svenska som andraspråk som studenter med svenska som förstaspråk, interagerar med en social robot. Scenariernas genomförande dokumenteras med hjälp av video, och vi jämför därefter interaktioner med endast mänskliga deltagare med scenarier som inkluderar den sociala roboten.

Vidare jämförs interaktionerna med avseende på språklig bakgrund hos de deltagande studenterna. Med hjälp av såväl intervjuer och enkätstudie som etnometodologisk multimodal samtalsanalys (EMC A), undersöker vi vilka möjligheter och utmaningar som finns i användandet av HRI för att stödja studenters lärande, särskilt när det gäller interaktion med studenter med svenska som andraspråk.

Syfte

Projektet syftar till att utveckla kunskap om olika aspekter av HRI i vuxenutbildning, samt den potential som finns i HRI för att möta det ökande behovet av kompetens- och färdighetsutveckling bland vuxna yrkesaktiva, varav en betydande del talar svenska som andraspråk, inom ramen för yrkesutbildning (VET).

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Ali Reza Majlesi

Institutionen för pedagogik och didaktik