Forskningsprojekt Inventering av barns behov och intressen som grund för systematiskt kvalitetsarbete på fritidshem

Hur ett systematiskt kvalitetsarbete med utgångspunkt i elevernas behov och intressen kan se ut.

Fritidshemmets styrdokument uppmanar till att inventera elevernas behov och intressen innan aktiviteter, arbetsformer och arbetssätt som leder mot läroplanens mål definieras. Detta blir inte alltid synligt i planeringsarbetet på fritidshemmet. Fritidshemmet har såväl ett kompletterande som kompenserande uppdrag. Fokus för studien är hur ett systematiskt kvalitetsarbete med utgångspunkt i elevernas behov och intressen kan se ut. Två grundskolor med olika upptagningsområden i Stockholmsområdet ingår i projektet.

Projektbeskrivning

Forskningsfrågor är:

• Vilka formella och informella metoder används och kan utvecklas, i fritidshemmets praktik, för att kontinuerligt inventera den aktuella elevgruppens behov, intressen och erfarenheter?
  • Hur kan ett systematiskt kvalitetsarbete som bygger på elevernas behov, intressen och erfarenheter realiseras i fritidshemmets vardag?
  • Hur kan fritidshemmets inventering också berika lektionsinnehåll planerat för att uppnå kursplanemål?

Projektmedlemmar

Eva Kane

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Eva Kane. Foto: Niklas Björling

Ann S. Pihlgren

Pedagogikforskare och fil. dr.

Ignite Research Institute
Ann-Pihlgren-i-Skolporten-731x1024.jpg

Anna-Lena Ljusberg

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Anna-Lena Ljusberg. Photo: Niklas Björling.