Forskningsprojekt Känslofokuserade digitala interventioner för patienter med medicinskt oförklarade symtom

Funktionella somatiska syndrom (t.ex. irritabel tarm, fibromyalgi) och medicinskt oförklarade symtom (t.ex. kronisk primär smärta) är mycket vanligt förekommande i primärvården. Dessa patienter använder 14 gånger fler läkarbesök än befolkningen i allmänhet, men beskriver sig mindre nöjda med den vård de erbjuds.

Tidigare forskning visar på att relativt få patienter upplever att de får hjälp av den behandling som de erbjuds.

Korttidspsykodynamisk terapi som Emotional Awareness and Expression Therapy (EAET; Schubiner & Lumley, 2019) och Intensive Short Term Psychodynamic Therapy (ISTDP) har nyligen utvärderats i tre systematiska översikter (Abbass et al., 2020, 2021, 2022) och visar goda resultat för patienter med medicinskt oförklarade symtom.

I kortidspsykodynamisk terapi anser man att goda behandlingsresultat för patienter med funktionella somatiska syndrom kan uppnås genom att öka medvetenheten om känslor och lära patienterna att bättre uppleva, uttrycka och reglera känslor.

Syftet med forskningsprojektet

Syftet med detta projekt är att använda en nyligen utvecklad terapiform, psykodynamisk korttidsterapi (EAET respektive ISTDP) för att klargöra effekter av behandlingen men också kunna bidra till information om hur vårdflöden för patientgruppen kan skapas. Projektet syftar också till att bland annat studera om patienters egna sjukdomsbeskrivningar och förmåga att processa känslor påverkar hur de tillgodogör sig behandling.

Rekrytering till denna studie är nu avslutad.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Peter Lilliengren

Peter Lilliengren. Foto: Henrik Dunér