Forskningsprojekt Könsskillnader i utbildning: hur uppstår de?

Det finns anmärkningsvärt lite kunskap om varför flickor klarar sig bättre i skolan än pojkar och det finns fortfarande begränsad kunskap om vad som ligger bakom den starka horisontella könsegregeringen i utbildning. Detta projekt testar hypoteser om hur könsojämlikhet i utbildning uppstår och upprätthålls.

En pojke och en flicka tittar ut över ett hav
Foto: Unsplash

Könsskillnader i utbildning har fått stor uppmärksamhet i svensk och internationell debatt. Men varför finns det könsskillnader i utbildning? Projektet följer unga personer från grundskolan till gymnasiet och vidare till högskolan, genom att analysera komparativa data från enkätstudier i fyra länder och (i Sverige) med registeruppgifter om utbildning. Grundläggande frågor är: i vilken utsträckning kan flickors utbildningsfördel hänföras till att de har högre betyg än pojkar, och i vilken utsträckning beror det på att de har högre sannolikhet att göra ambitiösa utbildningsval, och varför är valet av utbildningsinriktning så starkt kopplat till kön?

När det gäller förklaringar ligger fokus på påverkan av vänner och skolkamrater samt föräldrar. Forskning som baseras på etnografiska klassrumsstudier och småskaliga intervjudata har pekat på maskulinitetsnormer och en manlig antipluggkultur men ger inte svar på frågan om en sådan mekanism till betydande del driver utbildningsskillnader i populationen. Ett centralt bidrag med det här projektet är att fylla en del av den kunskapsluckan, genom att använda storskaliga och rika data för de viktigaste stegen genom utbildningssytemet. I detta projekt kan vi studera social inverkan från vänner genom att använda data som är klustrade i skolor och klasser, med uppgifter om vänskapsnomineringar och med kontextuell information om vänners och klasskamraters  attityder till skolan och jämställdhet, skolarbete och extroverta beteende. Vi har också information från lärare om skolklimat och från föräldrar om aspirationer och förväntningar på sina barn.

Projektmedlemmar

Projektansvariga