Forskningsprojekt Kamratsamspel i förskoleklass och på högstadiet
Det här projektet syftar till att öka kunskapen om barn och ungas interaktiva samspel i skolan och i förskolan.
Vi vill förstå hur de bygger allianser, inkluderar samt exkluderar varandra i jämnåriga umgängen. Dessutom vill vi analysera barn och ungas språkbruk i interaktivt samspel samt intervjua dem som berättar om tidigare kränkningsupplevelser.
Projektet ska öka kunskap som kan skapa utbildningsprogram baserade på ”vardagsnära” perspektiv barn och unga i kränkande situationer. Resultaten från projektet ska ligga till grund för utveckling av utbildningsprogram via Stiftelsen Friends.
Projektbeskrivning
Studien är etnografisk där två doktorander under ca ett års tid vistas i en skola och i en förskola när de samlar in sina data. Projektet ingår inom forskningsområdet Barn och ungdomar i utsatta livssituationer, inriktning Kränkningar i skolor, förskolor och på nätet.
Förutom professor Ann-Christin Cederborg så arbetar också Rickard Jonsson och Lucas Gottzén i projektet tillsammans med doktoranderna Lina Lundström och Mari Kronlund.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Ann-Christin Cederborg
Professor emerita
Medlemmar
Mari Kronlund Rimfors
Doktorand