Forskningsprojekt Karriärer på den svenska arbetsmarknaden från 1960-talet och framåt

Karriärer på den svenska arbetsmarknaden från 1960-talet och framåt: Från stabilitet till instabilitet? En vanlig bild av nutidens arbetsmarknad är att karriärer har blivit mer komplexa, i kontrast mot dåtidens arbetsmarknad. Ofta antas förändringstakten vara mycket snabb just nu under senare år. Men i vilken utsträckning stämmer det?

En grupp byggarbetare
Foto: Unsplash

Vårt treåriga forskningsprojekt syftar till att ge empirisk evidens till denna samhällsdebatt genom att systematiskt undersöka individers etablering på arbetsmarknaden och karriärmönster från 1960-talet till idag. Den övergripande forskningsfrågan är om den svenska arbetsmarknaden har gått från stabilitet mot instabilitet då det gäller både tidiga karriärer och senare karriärer samt hur detta yttrar sig för kvinnor och män, de med och utan invandringsbakgrund och på olika lokala arbetsmarknader. Genom att göra systematiska analyser med fokus på tid från utbildning till etablering, anställningstid, samt karriärmönster, kommer vi att kunna uttala oss om förändringar för födelsekohorter födda från 1940-talet och framåt.

Vi kommer att använda registerdata och yrkesbiografierna i Levnadsnivåundersökningarna – där den senaste samlas in nu under 2020. Metodmässigt kombinerar vi deduktiva longitudinella metoder som event-history- modeller med mer induktiva mönsterletande metoder som sekvensanalyser. Där de förstnämnda metoderna ger en tydlig bild av den genomsnittliga karriärutvecklingen kan de sistnämnda identifiera om det exempelvis finns en grupp på arbetsmarknaden som varvar tillfälliga jobb med arbetslöshetsperioder och om denna grupp växer över tid.

Sammanfattningsvis kännetecknas vårt projekt, i jämförelse med tidigare forskning, av en ambition att undersöka instabiliteten på arbetsmarknaden över en relativt lång historisk period till nutid, att följa individer under både tidiga och senare karriärer, och att kombinera olika metoder för att kunna dra empiriskt välgrundade slutsatser om trender i instabiliteten på svensk arbetsmarknad.

Att få fördjupade kunskaper om karriärer är av stort samhällspolitiskt intresse. Om instabilitet i karriärer är en snabbt övergående fas för de flesta, och kortfristiga jobb utgör en språngbräda mot en mer stabil situation, kan detta vara något som är socialt och politiskt godtagbart. Men om det istället är så att dessa perioder blir allt längre över tid och inte ens utgör övergående problem för många står vi inför en samhällsutmaning som kan kräva socialpolitiska insatser. Om det förra visar sig vara sant kan utfallet av projektet bidra till att lugna ner den ibland upptrissade debatten om s.k. nya arbetsförhållanden. Om det senare visar sig vara sant kan utfallet av projektet bidra med fakta om de trender som faktiskt pågår, vilket är värdefullt för utvecklingen av eventuella insatser.

Projektmedlemmar

Projektansvariga