Forskningsprojekt Kartläggning av skillnader i elevers förutsättningar i matematikundervisningen

Projektet vill skapa en nyanserad förståelse för hur ojämlikhet i sociomateriella förhållanden kan påverka elevers möjligheter att lära sig matematik.

Det globala fenomenet med resultatskillnader i matematikkunskaper för grupper av elever sätter fokus på frågor om likvärdighet i utbildningen. Genom att försöka förstå och kartlägga skillnader i elevers förutsättningar i matematikundervisningen, vill projektet försöka bredda den befintliga forskningen kring likvärdighet i matematikundervisningen. Syftet är att skapa en nyanserad och kontextualiserad förståelse för hur ojämlikhet i sociomateriella förhållanden förhåller sig till den dolda/osynliga segregation som verkar i matematikundervisningen.

Projektbeskrivning

Internationellt kan elevers prestationer i matematik kopplas till skillnader i elevers möjlighet att få lära sig matematik. Detta är en följd av ett brett spektrum av sociala förutsättningar som direkt påverkar elevers möjligheter att lära sig matematik i klassrummet. Dataunderlag från internationella storskaliga mätningar (ILSA) ger ett underlag som kan hjälpa till att förstå hur sociala förutsättningar påverkar elevers prestationsnivåer. Dataunderlaget är dock begränsat och inte tillräckligt för att beskriva och utveckla en nyanserad förståelse av skillnader i elevernas möjligheter att lära sig matematik. Att undersöka detta kräver nya teoretiska och metodologiska tillvägagångssätt som möjliggör för forskare att utforska en tidigare dold segregation i matematikundervisningen.

Detta projekt samlar en grupp internationella forskare för att studera dessa skillnader i elevers förutsättningar och möjligheter i Sverige. Genom gruppens möjlighet att inkludera egenutvecklade frågor och samla in geografiska data i svenska delen av en ILSA och kombinera dessa med studiens övriga data ämnar projektet att, på ett delvis nytt sätt, undersöka likvärdigheten i svensk skola. Detta planeras att genomföras i tre sammanlänkade studier som kommer att använda strukturell ekvationsmodellering, geografiska informationssystem och sociala nätverksanalyser. Projektet ämnar bidra till nya teoretiska och metodologiska angreppssätt för analys av likvärdighet med data från storskaliga studier.

Projektmedlemmar

Projektansvariga