Forskningsprojekt Kemisk energi - Omvandlingar och katalys

Det finns många baskemikalier som är viktiga för den katalytiska tillverkningen av gödningsmedel, plast, tvättmedel, läkemedel och bränslen. För närvarande är råvarorna för den kemiska industrin helt och hållet baserade på fossila källor som står för 8 % av världens utsläpp av växthusgaser (exklusive förbränning av bränslen).

Det är bråttom att omvandla den kemiska industrin från fossila källor till att bygga på insamlad koldioxid och H2 från elektrolys av vatten. En framtida grön omvandling av den kemiska industrin, i likhet med den för grönt stål, där vind- eller solenergi driver elektrolytiska celler, är därför en möjlighet. Katalysatorer står i centrum för denna omvandling som för närvarande bygger på fossila resurser till produkter som kan användas i vardagen. Naturligtvis har de katalysatorer som används i dag utvecklats under ett sekel med fossila resurser i åtanke. I denna forskningsverksamhet föreslår vi att man ytterligare ska klarlägga de reaktionsmekanismer som gör det möjligt att använda nya katalysatorer för att driva reaktionen vid radikalt lägre tryck och temperaturer, vilket är bättre lämpat för ett hållbart samhälle. Vi använder ett nytt fotoelektronspektroskopiinstrument som byggts i Stockholm vid PETRA III-synkrotronen och som fungerar vid höga tryck för att mäta ytans tillstånd hos olika katalysatorer och molekylära arter på ytan vid verkliga reaktionsförhållanden. Målet är att förstå de reaktionsinducerade dynamiska förändringarna av katalysatorn och mekanismen. Typiska reaktioner är Haber Bosch för att producera ammoniak från kväve och reduktion av koldioxid till användbara produkter för att mildra klimatförändringen.

Projektmedlemmar