Forskningsprojekt Kombinationstoxicitet och validering av biologiska effekt-indikatorer med kemisk aktivitet

Projektet kommer att resultera i validering av kontaminantkänsliga indikatorer som behövs inom miljöövervakning och i det Marina direktivet, med rekommendationer för riskanalys och GES-värden för kemikalieövervakning i Östersjön.

Att bedöma miljökvaliteten inom EU:s marinstrategiska ramdirektiv (MSFD) involverar kemiska och biologiska indikatorer på föroreningstrycket. Embryoavvikelser hos amfipoder (ReproIND), som återspeglar exponering för komplexa kemiska blandningar, är en kompletterande indikator för biologiska effekter av föroreningar i Östersjöns sediment, men detta behöver fortfarande valideras. Kemisk aktivitet integrerar dessa egenskaper med föroreningsmängder och ger en robust metod för att hantera blandningstoxicitet. Vi kommer att tillämpa konceptet med kemisk aktivitet för att bättre förstå blandningseffekter och för att utveckla ett nytt tillvägagångssätt för indikatorvalidering. Vi strävar efter att (i) tillhandahålla en grund för att jämföra ReproIND-data från olika platser, (ii) testa förutsägbarheten hos ReproIND och dess specifika komponenter till föroreningstrycket; och (iii) underlätta validering av indikatorer för förvaltningsåtgärder. Resultatet kommer att användas för att utveckla ett ramverk för validering av biologiska effektindikatorer över olika bassänger och för att främja ReproIND som kärnindikatorn inom MSFD.

Projektmedlemmar

Projektansvariga