Forskningsprojekt Kontrastiva aspekter av textuniversumbaserad läsundervisning

I det här forskningsprojektet undersöker vi hur undervisning som bygger på textuniversum, där elever får skapa kreativt med utgångspunkt från skönlitteratur, kan öka läsförståelsen och engagemanget hos eleverna.

Projektbeskrivning

Att läsa och tolka skönlitteratur är en av grundstenarna för att utveckla ordförråd och läsförståelse i skolan. Eftersom en utvecklad läsförståelse korrelerar med skolframgång även i andra ämnen än svenska, kan den i förlängningen ses som en förutsättning för att kunna delta i vidareutbildning, arbetsliv och i samhället i stort. Projektet Kontrastiva aspekter av textuniversumbaserad läsundervisning, handlar om att undersöka hur så kallad textuniversumbaserad undervisning, som inkluderar kreativt skapande av skönlitterära kärntexter, kan främja elevers läsning och förståelse av skönlitteratur.

Studien är viktig eftersom allt färre barn och unga läser idag. Därför finns det behov av att utforska didaktiska modeller som kan motverka denna trend. Men trots att färre läser det traditionellt tryckta formatet, visar samtidigt studier att unga ändå konsumerar mer fiktion genom filmer, TV-serier och bilder. Forskning visar också att det finns en didaktisk potential i denna typ av läsning när det gäller att motivera elever till att läsa mer och för att få en djupare förståelse. Särskilt gäller det i de fall där undervisningen ger elever utrymme att kreativt gestalta egna tolkningar av det lästa, såsom är fallet i textuniversumbaserad undervisning.

Studien bygger på tidigare projektresultat som tyder på att kontrastering (att synliggöra skönlitteraturens tolkningsmöjligheter) har stor potential för att främja fördjupad tolkning. I det här projektet vill vi därför undersöka mer i detalj hur detta påverkar elevers tolkningar. Studien fyller ett glapp i tidigare forskning och erbjuder samtidigt en värdefull möjlighet till utveckling av litteraturundervisning som tillvaratar potentialen i elevers kreativa skapande.

Projektmedlemmar

svenska som andraspråk

Vuxenutbildning Stockholms stad

Publikationer

Kindenberg, B., Norberg, A.-M., Maurer, L., Steen, V. & Åström, H. (under utgivning).

Motiv, karaktärer och tematik: nedslag i tre textuniversum. Språk och litteratur – en omöjlig eller skön förening? Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning (SMDI 15). Lund 23–24 november 2022.

Mer om projektet

Forskningsprojektet Kontrastiva aspekter av textuniversumbaserad läsundervisning, bedrivs inom ramen för det övergripande projektet Skönlitterära textuniversum som har pågått i tre år inom Stockholm Teaching & Learning Studies. Projektet har inkluderat lärare från förskoleklass, låg-, mellan- och högstadiet, gymnasiet och vuxengymnasiet i ämnena svenska, svenska som andraspråk och modersmål (ryska). Undervisningen har behandlat textuniversum som Lotta på Bråkmakargatan, Nalle Puh, Robin Hood, LasseMajas detektivbyrå, Snövit, Det osynliga barnet, Frankenstein, Kejsarn av Portugallien, Måsen, Fröken Julie, Den allvarsamma leken och Profeten.

Undervisningen planeras utifrån en modell som innebär att eleverna först läser kärntexten, det vill säga den ursprungliga texten. Därefter bekantar de sig med olika representationer av kärntexten, till exempel filmatiseringar och serieböcker. Nästa steg i undervisningsmodellen är att eleverna själva, oftast i grupper, skapar en egen representation av texten. Det kan exempelvis vara en film, en podd, en dockteater, en pysselbok eller en berättelse. Till sist jämför eleverna varandras representationer och kontrasterar dem mot kärntexten. Detta arbetssätt gör att eleverna får en fördjupad förståelse av texten och en insikt om att skönlitteratur kan tolkas på olika sätt.