Forskningsprojekt Korean Social Policy from Comparative Perspective

Ett jämförande forskningsprojekt om socialpolitik och social utveckling i östasiatiska länder. Projektet skapar East Asian Social Policy Dataset (SPEAD. Den nya datan möjliggör systematisk forskning som jämför socialpolitikens roll i social utveckling, och politiska och sociala underlag för politisk förändring i Korea och andra länder.

En koreansk storstad på kvällen, med lysande skyltar och människro på en gågata
Foto: jackmalipan

Ett jämförande forskningsprojekt om socialpolitik och social utveckling i östasiatiska länder, inklusive Sydkorea, Taiwan, Singapore, Vietnam, Malaysia, Thailand, Filippinerna och Indonesien. Tidigare har välfärdsstatsforskningen försummat östasiatiska länder eller behandlat dem som avvikande på grund av bristen på jämförbara data. För att övervinna detta problem skapar projektet en ny databas, East Asian Social Policy Dataset (SPEAD), med hjälp av ramverket för Social Policy Indicator Database (SPIN). Den nya datamängden möjliggör systematisk forskning som jämför socialpolitikens roll i social utveckling och politiska och sociala grunder för politiska förändringar i Korea med den i Europa, Nordamerika och andra östasiatiska länder. De empiriska studierna fokuserar på 1) välfärdsstaten, omfördelning och inkomstskillnader, 2) arbets- och familjepolitik, kvinnlig sysselsättning och fertilitet, och 3) pensioner, demografiskt åldrande och ålderdomsfattigdom. Detta projekt är ett treårigt projekt sedan mars 2020.

Projektmedlemmar

Projektansvariga