Forskningsprojekt Kulturkartor som strategiskt verktyg i kommunal och regional planering

Hur kan kultur och stadsbyggnad integreras, för att kultur bättre ska kunna användas som resurs för samhällsutvecklingen? Den typen av processer syftar detta projekt till att utveckla.

Tillsammans med Region Stockholm genomförs en undersökning av kulturkartor som strategiskt verktyg i samhällsplanering. Studien är jämförande och bygger huvudsakligen på intervjuer med kommuner i Stockholmsområdet och syftar ytterst till att utveckla processer som integrerar kultur och stadsbyggnad inom planering för att bättre ta tillvara kulturen som resurs för lokal och regional utveckling. Ny kunskap behövs för att evidensbasera policy och planeringsprocesser och projektet ligger i linje med såväl nationella som regionala mål och prioriteringar om kultur och samhällsplanering i samverkan.

Projektmedlemmar

Projektansvariga