Forskningsprojekt Kvinnors och mäns sjukfrånvaro – varför så olika?

(O)betalt arbete, hälsa och sjukdom bland kvinnor och män under fem decennier. Inom projektet undersöks sociala och strukturella orsaker till könsskillnader i ohälsa och sjukfrånvaro.

Två äldre personer sitter på en bänk
Foto: Unsplash

Ohälsa och höga sjukskrivningstal – med negativa konsekvenser för både individen och samhället – är en av vår tids stora utmaningar. Särskilt oroande är att skillnaden mellan kvinnors och mäns sjukfrånvaro har växt sedan 1980-talet, och även fortsatt öka under senare år. Detta är en central jämställdhetsfråga, men för att kunna vända utvecklingen behövs mer kunskap om orsakerna till denna ojämlikhet.

Före 1980-talet var könsskillnaderna i sjuktalen små (till mäns nackdel) och en del av projektet syftar till att förstå hur könsgapet i sjukskrivningar en gång uppstod. Strukturella faktorer som ingår i denna analys är förvärvsarbetskraftens sammansättning och yrkesstrukturens omvandling. Förändringar i arbetsvillkor, särskilt inom välfärdssektorn, är en annan viktig fråga för det föreslagna forskningsprojektet liksom betydelsen av det betalda och obetalda arbetets omfattning, innehåll och fördelning för hälsa/sjukfrånvaro. Unikt är att vi kan se till det totala omsorgsarbetet (barn såväl som äldre anhöriga) samt att vi utöver psykisk belastning även kan studera emotionella krav i förvärvsarbetet, något som är vanligt i kvinnodominerande yrken och i välfärdssektorn.

Longitudinella surveydata (Levnadsnivå­undersökningarna) i kombination med administrativa registerdata ger oss detaljerad information om hur förhållanden i förvärvsarbete, familjesituation samt hushålls- och omsorgsarbete samvarierar med ohälsa och sjukfrånvaro över tid (1968 – 2010). Självrapporterad information om psykisk och fysisk hälsa samt kortare perioder av sjukfrånvaro kombineras med registeruppgifter om sjukpenning. Sammantaget har vi god möjlighet – troligen unik i sitt slag – att undersöka sambandet mellan olika aspekter av individens totala arbetsbörda, hälsa och sjukfrånvaro under en längre tidsperiod och på så vis öka kunskapen om könsskillnader i ohälsa och sjukfrånvaro.

Projektmedlemmar

Projektansvariga