Forskningsprojekt Läsinterventioner i svenska språket för nyanlända vuxna

Språk, inklusive läsförmåga, är en av de viktigaste faktorerna för framgångsrik integration. Dock utvecklar inte en majoritet av nyanlända vuxna en funktionell läsförmåga på svenska under sina studier vid skolor för svenska för invandrare, sfi. Såväl nationellt som internationellt saknas forskning om läsinterventioner bland nyanlända vuxna.

Läs

I projektet undersöks intensiva och systematiska läsinterventioner med nyanlända vuxna utan funktionell läsförmåga. Projektet genomförs som en RCT-studie med tre olika grupper inom sfi. En grupp får ordinarie undervisning, medan de två andra grupper får ta del av olika lästräningsprogram och assisterande teknik utöver ordinarie undervisning. Resultaten kommer visa om en intensiv och systematisk läsintervention kan förbättra läsförmågan hos nyanlända vuxna.

Projektmedlemmar

Projektansvariga