Forskningsprojekt Lexikon över Nordens medeltida lagspråk 2.0

LMNL är en unik lexikografisk resurs över Nordens medeltida lagspråk och ett viktigt hjälpmedel för att internationalisera forskningen om Nordens medeltida lagar och rättshistoria. LMNL redovisar engelska ekvivalenter till juridiskt-kulturellt relevanta termer på de olika nordiska språken och förklarar många av dessa ords användning.

Ruin galgbacke Visby, Gotland. Foto: Ulrika Djärv.
Ruin galgbacke i Visby, Gotland. Foto: Ulrika Djärv.

De skandinaviska länderna är representerade i LMNL genom landskapslagarna, och motsvarande, och Island är av historiska skäl representerat av landslag. Nu vidareutvecklas LMNL till att omfatta medeltida lagspråk generellt, och återstående fornsvenska landslagar och stadslagar samt den norska landslagen och den danska stadslagen läggs till. Således kommer LMNL att omfatta all svensk medeltida lag och alla nordiska landslagar.

Målsättningen är att ge en helhetsbild av det juridiska språket i det medeltida Norden vilket öppnar för nordisk såväl som internationell forskning att studera nordiskt medeltida lagspråk, rättslig kultur och medeltida nordiskt samhälle.

Projektets egentliga namn är på engelska: A Lexicon of Medieval Nordic Law 2.0.

Projektmedlemmar

Projektansvariga