Forskningsprojekt Lignin-based functional materials for a sustainable future (SUSLIG)

Grundläggande vetenskap och explorativ tillämpad forskning kommer att kombineras i SUSLIG-projektet för att bana väg för nya ligninbaserade material. De producerade materialprototyperna kommer att vara skalbara och nettopositiva för miljön, bygga på tvärvetenskaplig materialkemi och principerna för grön kemi och ingenjörskonst.

SUSLIG

Det ambitiösa målet med projektet är att visa dessa banbrytande material i slutanvändning som bidrar till utvecklingen av hållbara energi- och miljösystem. Tillämpningarna, såsom återvinningsbara lim, skörd av solenergi och kontrollerad frisättning av kemikalier för en lägre miljöpåverkan inom jordbruket, kommer att fortsätta. Även om projektet är förankrat i grundvetenskap kommer man att försöka skydda kommersiellt lovande uppfinningar för att säkerställa möjligheter till industriell exploatering av resultaten.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Mika Sipponen

Assistant Professor