Stockholms universitet

Forskningsprojekt Litteracitet och omvärldsförståelse i flerspråkiga skolmiljöer i Sverige och Finland (LISMUS)

Projektet LISMUS vill skapa kunskap om barns lärande genom att identifiera språk- och kunskapsutvecklande skolpraktiker.

Bild från ett skolbesök i Finland där man använder höns för att främja inlärning.
Bild från LISMUS-artikeln Chicken Raising in a Diverse Finnish Classroom: Multidimensional Sustainability Learning.

Det övergripande syftet med samverkansprojektet är att skapa kunskap om barns lärande genom att identifiera språk- och kunskapsutvecklande skolpraktiker. Vi är särskilt intresserade av sådana praktiker där elever idag erbjuds omvärldskunskap och som även ger den flerspråkiga eleven, i såväl Finland som Sverige, optimala möjligheter till lärande i skolan. Studien bygger på kvalitativa data som samlats in under skolbesök i flerspråkiga skolor i Finland och Sverige.

Projektet startades upp 2018 med stöd av Stockholms universitets rektorsmedel och fortsätter nu utan finansiering.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Lili-Ann Wolff

Universitetslektor

Pedagogiska fakulteten, Helsingfors universitet
Lili-Ann Wolff

Sari Vuorenpää

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Sari Vuorenpää

Medlemmar

Pia Sjöblom

Universitetslärare

Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi

Publikationer