Forskningsprojekt Litteracitet och omvärldsförståelse i flerspråkiga skolmiljöer i Sverige och Finland (LISMUS)
Projektet LISMUS vill skapa kunskap om barns lärande genom att identifiera språk- och kunskapsutvecklande skolpraktiker.
![Bild från ett skolbesök i Finland där man använder höns för att främja inlärning.](/polopoly_fs/1.565596.1626698526!/image/image.jpg_gen/derivatives/widescreen_690/image.jpg)
Det övergripande syftet med samverkansprojektet är att skapa kunskap om barns lärande genom att identifiera språk- och kunskapsutvecklande skolpraktiker. Vi är särskilt intresserade av sådana praktiker där elever idag erbjuds omvärldskunskap och som även ger den flerspråkiga eleven, i såväl Finland som Sverige, optimala möjligheter till lärande i skolan. Studien bygger på kvalitativa data som samlats in under skolbesök i flerspråkiga skolor i Finland och Sverige.
Projektet startades upp 2018 med stöd av Stockholms universitets rektorsmedel och fortsätter nu utan finansiering.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Lili-Ann Wolff
Universitetslektor
![Photo: N/A, License: N/A Lili-Ann Wolff](/polopoly_fs/1.565594.1626695576!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Sari Vuorenpää
Universitetslektor
![Sari Vuorenpää](/polopoly_fs/1.640371.1671456884!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Medlemmar
Pia Sjöblom
Universitetslärare
![](/webb2021/img/fallback_image_profile.png)