Forskningsprojekt Livet efter migration: Integration, vardaglig etik och det intima medborgarskapet

I spåren av det stora antal människor som befunnit sig på flykt under det senaste decenniet har immigration och integration vuxit fram som de mest omdiskuterade politiska frågorna i flera europeiska länder. Detta har resulterat i strängare migrationspolitik och en förskjutning från ”immigrationskris” till ”integrationskris”.

Foto: Brian Merrill / Pixabay

Den här studien avser att utforska integration genom att rikta ljuset mot de individer som samhället betraktar som välintegrerade i Sverige och England. Uppfattningen av en individ som integrerad baseras ofta på att personen i fråga har hög utbildning, stabil anställning, samt stabila sociala nätverk. Tidigare forskning har visat att en integrerad person uppfattas som någon som har uppnått en viss nivå av socialt erkännande och uppåtstigande rörlighet. Men vad betyder detta för den enskilda individen? Vilket pris har integration? Studien närmar sig dessa frågor genom att undersöka integration både som process och resultat. Genom sitt fokus på vardagsdilemman, i arbetsliv, familjeliv, och sociala nätverk, fördjupas förståelsen av integration som en pågående process som aktualiserar såväl sårbarhet som känslor av tillhörighet. Integration betraktas därmed inte nödvändigtvis som en utveckling som leder ”ut ur” eller ”bort från” xenofobiska diskurser utan som någonting som ständigt omprövas.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Fataneh Farahani

Institutionen för etnologi religionshistoria och genusvetenskap (ERG)