Stockholms universitet

Forskningsprojekt Livslångt lärande i praktiken

Detta projekt syftar till att undersöka lärandet hos läkare från olika specialistområden. Både vad gäller deras informella och formella kompetensutveckling i olika utbildningsmiljöer samt hur denna bidrar till utveckling av den kliniska verksamheten. 

Läkare
Foto: Katja Kircher

Med bas i vår och andras tidigare forskning kommer vi att undersöka hur läkares lärande bidrar till utveckling av verksamheten för att skapa så bra patientvård som möjligt. Formell kompetensutveckling kan innebära deltagande i kurser och konferenser; informell kompetensutveckling kan vara undervisning, handledning samt lärande genom möten och nätverk på arbetsplatsen. 

Genom en jämförande fallstudie följer vi läkare inom tre olika specialiteter och hur de utvecklar sin kunskap vad gäller olika slags kliniska och pedagogiska arbetsuppgifter, såsom handledning av kollegor och studenter under utbildning.

I förlängningen förväntar vi oss att studiens resultat kan påverka både det sätt som kompetensutveckling organiseras, hur verksamheten ser på medarbetares engagemang i fortbildningsinitiativ och värderingen av det livslånga lärandet. Vår förhoppning är att kompetensutveckling därmed får en tydligare plats i organisationen, inte bara som tillfälligt frånvarande medarbetare, utan som en process som involverar hela kliniken i ett gemensamt utvecklings- och innovationsarbete.

Projektet har utvecklats av Professor Klara Bolander Laksovs medicinpedagogiska forskargrupp och bygger på 10 års forskning inom medicinsk pedagogik.

 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Klara Bolander Laksov

Professor

Department of Education/ Centre for the Advancement of University teaching
Klara Bolander Laksov

Medlemmar

Linda Stabel Sturesson

Department of Learning, Informatics, Management and Ethics, KI

Agnes Elmberger

Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik, KI
Agnes Elmberger, KI

Erik Björck

Karolinska Institutet, KI

Cormac McGrath

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Cormac McGrath

Publikationer