Stockholms universitet

Forskningsprojekt Lärar-och läkarutbildningen - professionel självtillit, känslomässiga utmaningar och moralisk stress

I detta projekt undersöker vi lärar- och läkarstudenters professionella utveckling i relation till professionell självtillit, känslomässiga utmaningar samt moralisk stress under de första åren i sin utbildning

Utmattad läkare

Skolan och sjukvården är komplexa verksamheter som ställer höga, psykiska, kognitiva och emotionella krav på de yrkesverksamma. Det vilar därmed ett stort ansvar på lärar- och läkarutbildningar att förbereda studenterna för kommande krav i yrkeslivet. Det saknas dock idag kunskap kring hur studenter utvecklar professionell självtillit under utbildningen till lärare och läkare i en svensk kontext.

Syftet med projektet är att undersöka lärar- och läkarstudenters utveckling av professionell självtillit under utbildningen. Professionell självtillit relateras också till känslomässiga utmaningar och moralisk stress.
 

Projekttitel: En longitudinell studie om professionell självtillit, känslomässiga utmaningar och moralisk stress i lärar-och läkarutbildningen

Projektbeskrivning

Projektet använder både kvalitativ och kvantitativ forskning parallellt och innefattar enkätstudier där vi över tid följer lärar- och läkarstudenter i början av deras utbildning. I studien följer vi även studentgrupperna genom intervjuer över tid, för att få reda på hur de resonerar kring professionell självtillit, emotionella utmaningar och moralisk stress. Slutligen analyseras skillnader mellan lärar- och läkargrupperna i jämförande studier med hjälp av båda kvantitativa och kvalitativa metoder.

 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Henrik Lindqvist

Docent

Linköpings universitet

Medlemmar

Linda Barman

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik

Maria Weurlander

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
MW