Forskningsprojekt Mörk materia och vetenskaplig metod

Enligt vår bästa kosmologiska modell så utgör “mörk materia” runt 80% av den totala massan i universum. Men vad är mörk materia, och i vilken mening är vi berättigade att tro på dess existens?

Detta projekt syftar till att blottlägga de filosofiska grunden i de vetenskapliga resonemang som förs i bevis gällande mörk materias existens. Projektet är viktigt av flera skäl. Det första skälet är att säkerställa konceptuell och begreppslig enighet mellan de vetenskapliga områden i vilket mörk materia spelar en central roll, så att forskare inte talar förbi varandra.

String Theory

Projektbeskrivning

För att veta vad mörk materia är så är en förutsättning att vi menar samma sak med ‘mörk materia’. På så vis kan vi vara säkra på att begreppet pekar ut samma entitet, trots att olika vetenskapliga teorier använder mörk materia på olika sätt. Det andra skälet är att de vetenskapliga resonemang som framförs för att stödja hypotesen om mörk materia inte baseras på klassisk vetenskaplig metod – de forskare som är övertygade om mörk materias existens styrker inte sin övertygelse med hänvisning till empiriska upptäckter, utan hänvisar istället till dess förklarande kraft. Faktumet att mörk materias existens skulle förklara en mängd olika fenomen gör oss berättigande att tro på dess existens. Detta resonemang har förnekats av forskare som menar att vi bör förkasta mörk materia till förmån för en modifierad version av Newtonsk dynamik.

Oenigheten mellan forskare i denna fråga baseras inte på att endera sida har missförstått någon fysikalisk teori eller fenomen, utan istället på att forskarna har olika filosofiska inställningar. Studiet av den filosofiska grunden till forskarnas oenighet om mörk materia – kärnan i detta projekt – är således av särskild vikt eftersom bristen på empirisk evidens gör hypotesprövning i klassisk mening omöjlig. I takt med att bristen på empirisk evidens blir alltmer utbredd inom fysiken, så blir behovet av ett radikalt omtänkande av den vetenskapliga metoden alltmer angeläget.

Projektmedlemmar

Projektansvariga