Forskningsprojekt Maritime just-in-time optimization interoperable port call and voyage optimization tool (MISSION)

MISSION syftar till att revolutionera effektiviteten och hållbarheten inom sjöfarten genom att optimisera hamnanrop och resor i realtid.

Flygfoto över fraktfartyg lastade med containrar i en hamn.
Foto: William William/Unsplash.

MISSION-projektet är utformat för att revolutionera sjötransporter genom att skapa ett digitalt verktyg för optimering av hamnanrop och resor i realtid. Initiativet syftar till att minska bränsleförbrukning, utsläpp av växthusgaser och väntetider genom att förbättra samordningen och informationsdelningen mellan maritima intressenter.

Genom att utnyttja spetsteknologi siktar MISSION på att göra maritim logistik effektivare och miljövänligare, och sätta en ny standard för globala sjöfartsoperationer. Detta projekt tar inte bara itu med aktuella utmaningar inom sjötransport utan bidrar också till bredare mål om hållbarhet och ekonomisk konkurrenskraft.

Detta projekt har fått finansiering från Europeiska unionens forsknings- och innovationsprogram Horizon under bidragsavtal nr 101138583.

Ett stort antal europeiska organisationer samarbetar i projektet:

1. University of Southern Denmark, Danmark
29. Digital Container Shipping Association (Associated), Nederländerna
30. Port of Antwerp-Bruges (Associated), Belgien

Projektbeskrivning

MISSION-projektet syftar till att revolutionera sjöfartsindustrin genom att implementera ett sofistikerat digitalt verktyg avsett för optimering av hamnanrop och sjöresor. Initiativet ligger i framkant när det gäller att integrera avancerade teknologier som artificiell intelligens (AI) och stordataanalys för att effektivisera maritima logistikoperationer. Genom att underlätta realtidskommunikation och datautbyte mellan fartyg, hamnar och logistikoperatörer, strävar projektet efter att väsentligt minska operationella ineffektiviteter, såsom bränsleförbrukning och utsläpp av växthusgaser, samtidigt som den totala effektiviteten i sjötransportkedjorna förbättras.

MISSIONs vetenskapliga tillvägagångssätt omfattar flera kritiska forskningsområden, inklusive utveckling av algoritmer för prediktiv analys, integrering av IoT-enheter för realtidsövervakning och skapandet av en samarbetsplattform för intressenter. Dessa teknologiska framsteg förväntas leda till mer exakt schemaläggning, minskade väntetider för fartyg och en minskning av onödig bränsleförbrukning, vilket bidrar till en mer hållbar maritim miljö.

Projektet utforskar dessutom de regulatoriska och ekonomiska implikationerna av att implementera sådana teknologier, vilket ger värdefulla insikter i framtidens maritima logistik och dess potentiella inverkan på den globala handeln. Genom omfattande analys och innovativa lösningar, siktar MISSION på att sätta nya standarder för effektivitet och hållbarhet inom sjöfartsindustrin, och fungera som en modell för framtida forskning och utveckling inom området.

För ytterligare detaljer om specifika metoder, teknologier som används, och resultat från MISSION-projektet, uppmuntras intresserade läsare att utforska relaterade vetenskapliga publikationer och projektresultat.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Simon Hacks

Docent