Forskningsprojekt Maskulinitet, maskulinistisk politik och politisk extremism i Norden

Maskulinitetens roll i extremistisk ideologi, organisation, rekrytering och radikalisering har till stor del försummats.Detta projekt samlar nordiska forskare för att utforska maskulinitet hos högerextrema, vänsterextrema och islamistiska extremister, samt i manosfären och den yttersta högern.

Forskare har studerat olika aspekter av politisk och religiös extremism, men till stor del försummat maskulinitetens roll i extremistisk ideologi, organisation, rekrytering och radikalisering. Detta trots att den överväldigande majoriteten inom våldsbejakande extremistiska miljöer är män. Projekt samlar nordiska forskare för att utforska maskulinitet hos högerextrema, vänsterextrema och islamistiska extremister, samt i manosfären och den yttersta högern.

Projektbeskrivning

Projektet syftar till att lyfta en dåligt utforskad men angelägen fråga genom att sammanföra en grupp nordiska forskare som studerar maskulinitet hos högerextrema, vänsterextrema och islamistiska extremister, samt i manosfären och i den yttersta högern. Utgångspunkten är de allt fler tecknen på att extremistgrupper oavsett politisk och religiös inriktning har liknande uppfattningar om vad det är att vara man och ofta förespråkar en maskulinistisk politik (t.ex. mansrättsaktivism, manlig överhöghet) och en remaskulinisering av särskilt unga män genom våld. Icke-våldsamma på den yttersta högern, antigenus- och mansrättsaktivister lyfter också ofta behovet av att återupprätta en förlorad manlighet. Medan maskulinistisk politik och våldsbejakande extremism förekommer globalt är det särskilt viktigt att studera relationen mellan maskulinitet och extremism i en nordisk miljö, som har en lång historia av att förespråka jämställdhet och kvinnors rättigheter. Extremister och populister ser ofta feminism och ”genusideologi” som en gemensam fiende.

Projektet samlar tjugo forskare från de nordiska länderna för workshops. De kommer att jämföra sin forskning med varandra och utveckla samarbete med internationella forskare i fältet. Samarbete kommer att främja ny forskning och bidra med fördjupad kunskap för yrkesverksamma och myndigheter i de nordiska länderna.

Bild på startsidan: NMR-demonstration, Johan Wessman

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Lucas Gottzén

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Lucas Gottzén. Photo: Niklas Björling.

Katrine Fangen

Institutionen för sociologi och kulturgeografi
Katrine Fangen

Sune Qvotrup Jensen