Forskningsprojekt Microbiology-Ocean-Cloud-Coupling in the High Arctic (MOCCHA)

Kommer isen att fortsätta att försvinna i en ständigt ökande takt när den exponerade havsytan absorberar ökande mängder solstrålning? Eller kan förhållandena bli gradvis mer gynnsamma för biologisk aktivitet och tillhörande molnbildning, vilket minskar mängden solstrålning som tas emot på ytan?

Kaffekopp med isbrytaren Oden, isflak och ballonger i. Ordet MOCCHA skrivet på utsidan.
Kampanjlogga för projektet. Design: Tinja Olenius (ACES)

Vilka är konsekvenserna av den dramatiska förlusten av sommarhavsis för det arktiska klimatet? Hur kan det arktiska klimatet förändras över år och årtionden? Och hur känsligt är det egentligen för antropogena klimatförändringar? Detta är nyckelfrågor som vårt projekt kommer att sträva efter att besvara.

För att göra det har vi genomfört unika mätningar under en forskningskryssning till högarktis sommaren 2018 ombord på den svenska isbrytaren (I/B) Oden som en del av Expeditionen Arctic Ocean 2018 . Under kryssningen, som ägde rum under den mest aktiva perioden biologiskt och fram till höstens uppfrysning (mitten av juli till september), drev I/B Oden passivt medan den förtöjdes vid ett isflak.

Se den engelska projektsidan för mer information.

Projektmedlemmar

Projektansvariga