Forskningsprojekt Modellering av bruksbaserad språkinlärning

Det tvärvetenskapliga projektet sammanför idéer och metoder från språkvetenskap, komplexa system, maskininlärning, biologi och kulturell evolution för att söka svar på en av de stora frågorna om människan.

hand-drawn style that depicts a minimal cognitive architecture for language learning with two speake
Foto: Anna Jon-And, DALL-E (AI)

Anna Jon-And och Jérome Michaud (Mälardalens universitet) undersöker den mänskliga språkförmågan genom att skapa en minimal AI-modell och testa dess förmåga att lära sig grammatik.

Projektbeskrivning

Vilka kognitiva mekanismer gör det möjligt för människor att lära sig språk? Utifrån en helhetssyn på mänsklig kognition är vår hypotes att en minimal artificiell intelligens baserad på sekvensminne, chunkning och generalisering kan lära sig grammatik. Sekvensminne är centralt eftersom ny forskning visar att djur inte kan uppfatta exakt ordningsföljd, samtidigt som just ordningsföljd är betydelsefull i språk. Chunkning, det vill säga förmågan att mentalt slå ihop flera enheter till en, är viktigt för mänsklig informationsbehandling, språkförståelse och språkinlärning. Generalisering är en central förutsättning för inlärning hos både människor och andra djur. Vår inlärningsmodells uppgift är att hitta meningar i en skriven ström av ord där ledtrådar som skiljetecken och stor bokstav avlägsnats. Genom att utforska och upptäcka de kategorier och kombinationer av ord som underlättar uppgiften förväntar vi oss att modellen på egen hand ska kunna upptäcka och bygga upp ett fungerande grammatiskt system. På så sätt hoppas vi kunna visa hur språkinlärning kan ske med hjälp av några få och mycket allmänna mentala förmågor och att språkinlärningsprocessen inte kräver någon mer specifik genetisk styrning.

Kontakt: Anna Jon-And