Stockholms universitet

Ny forskning om oljeindustrin och moderna medier

I sin forskning har filmprofessor Marina L. Dahlquist, Stockholms universitet, undersökt de täta kopplingarna mellan oljeindustrin och moderna medier - med fokus på film. Detta som ett led i ett projekt om Moderna media och oljeindustrin finansierat av Riksbankens Jubileumsfond.

Bokens redaktörer Marina L. Dahlquist och Patrick Vonderau. Foto: Lo Dahlquist Mörkenstam/Privat
Bokens redaktörer Marina L. Dahlquist och Patrick Vonderau. Foto: Lo Dahlquist Mörkenstam/Privat


PUBLICERAD: 26 mars 2021

I slutet av januari släppte Marina L. Dahlquist antologin Petrocinema Sponsored Film and the Oil Industry tillsammans med professor Patrick Vonderau, Martin Luther-universitetet, Halle, Tyskland som tidigare arbetat vid Stockholms universitet.

Petrocinema Sponsored Film and the Oil Industry

Sedan början av 1920-talet har oljebolag som Standard Oil, Royal Dutch/Shell, ConocoPhillips och Statoil producerat och distribuerat rörlig bild med olika ändamål - bland annat i forsknings-, utbildnings- och PR-syften.

Sådana företagsfilmer och sponsrade filmer omfattar dokumentärer, utbildningsfilmer och reklamfilmer som ingått i ett bredare initiativ med avsikt att skapa en mer positiv bild av oljeutvinning.