Forskningsprojekt Nationell identitet i dagens Sverige: Diskurser om svenskhet

Detta projekt handlar om att undersöka diskurser om svenskhet som nationell identitet i det samtida Sverige.

Projektets delstudier undersöker 1) hur nationell identitet skapas i offentliga texter, bl.a. i reklam och i media, och 2) hur nationell identitet skapas i människors berättelser om sina upplevelser av svenskhet, så som de kommer till uttryck i enskilda intervjuer med vuxna personer i Sverige.

Projektet fokuserar bl.a. normer, diskriminering och motstånd i skriven, talad och visuell text som handlar om de föreställningar och idéer om svenskhet som förekommer i dagens Sverige. Den teoretiska och metodologiska inramningen är diskursanalytisk, vilket innebär detaljerade analyser av språket som sedan förstås som en del av den sociala kontext där nationell identitet formas.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Karin Idevall Hagren

Biträdande lektor, Docent