Stockholms universitet

Forskningsprojekt Nationella forskarnavet digitalisering i förskolan

Forskarnavet har ett tvärvetenskapligt fokus på digitalisering i förskolan. I gruppen finns bland annat förskoledidaktik, pedagogik, barn- och ungdomsvetenskap, kognitionsvetenskap, psykologi, neurovetenskap och ämnesdidaktik representerat.

Bild av barn som dansar framför en digital danspedagog

Nationella forskarnavet digitalisering i förskolan grundades på initiativ av Susanne Kjällander (Docent i förskoledidaktik) i februari 2020. Alla disputerade forskare som forskar om digitala verktyg i förskolan på svenska lärosäten är välkomna att delta.

Navets syfte är att diskutera texter (publicerade och arbetsmaterial) om digitala verktyg i förskolan, författa vetenskapliga publikationer tillsammans, söka forskningsmedel tillsammans, verka som en instans för förslag (från tex Skolverket) kopplade till forskningsområdet samt nå ut nationellt till Sveriges alla förskolor via den tredje uppgiften, det vill säga att dela med sig av kunskap och samverka med samhället och allmänheten.

Projektbeskrivning

De flesta av Nationella forskarnavet digitalisering i förskolans medlemmars forskning finns presenterad i någon eller båda av följande två böcker: Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund (Natur och kultur, 2019) samt Vad säger forskningen om svensk förskola (Liber, 2020). De enskilda forskarnas publikationer kan du se på respektive personlig universitetssida.

Navet startades av Susanne Kjällander på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet år 2020 och träffas 4 ggr/år. Vid varje träff presenterar en eller flera forskare sina projekt, publikationer eller andra idéer och sedan sker gruppdiskussioner om forskningsansökningar, gemensamma skrivarbeten, konferenser eller olika typer av publikationer – såväl populärvetenskapliga som andra.

Den tredje uppgiften och samverkan med fältet utgör en röd tråd. Ett utarbetat samarbete med Utbildningsradion, UR, pågår och nya samarbeten har iscensatts, såsom ett med den svenska tidskriften Utbildning & lärande. 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Susanne Kjällander

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Susanne Kjällander. Foto: Björn Dalin.

Mer om projektet

Projektmedlemmar

Susanne Kjällander, susanne.kjallander@buv.su.se

Carina Hermansson, carina.hermansson@umu.se

Cecilia Caiman, cecilia.caiman@su.se

Hanna Palmér, hanna.palmer@lnu.se

Mia Heikkilä, mia.heikkila@abo.fi

Farzaneh Moinian, farzaneh.moinian@edu.uu.se

Petra Petersen, petra.petersen@buv.su.se

Ewa Skantz Åberg, ewa.skantz.aberg@gu.se

Malin Nilsen, malin.nilsen@gu.se

Karin Forsling, karin.forsling@kau.se

Barbro Bruce, barbro.bruce@hkr.se

Arniika Kuusisto, arniika.kuusisto@buv.su.se

Andreas Ebbelind, andreas.ebbelind@lnu.se

Sara Hvit-Lindstrand, Sara.Hvit-Lindstrand@ju.se

Lena O Magnusson, lena.o.magnusson@hig.se

Pernilla Lagerlöf, pernilla.lagerlof@gu.se

Kristina W Hillström, kristina.w.hillstrom@hig.se

Anniqa Lagergren, anniqa.lagergren@hh.se

Elza Dunkels, elza.dunkels@gmail.com

Marina Wernholm, marina.wernholm@lnu.se

Kristina Danielsson, kristina.danielsson@su.se

Emelie Patron, emelie.patron@lnu.se

Kalle Jonasson, kalle.jonasson@hh.se

Eva Norén, eva.noren@su.se

Ann-Britt Enochsson, ann-britt.enochsson@kau.se

Kristina Holmberg, kristina.holmberg@lnu.se

Susanne Walan, susanne.walan@kau.se

Anna-Lena Godhe, anna-lena.godhe@ju.se

Staffan Selander, staffan.selander@dsv.su.se