Forskningsprojekt NG| Ökar näringsbegränsningen kollagring i skogsjord?

Jord kan hjälpa till att mildra klimatförändringar genom att lagra kol, men hur mycket de kan lagra beror på näringsämnets tillgänglighet. Här frågar vi hur jordorganismer som underlättar kollagring hanterar en näringsfattig kost.

Soil MIcrobial responses to land use and climatic changes

Jordens organiska kol (SOC) är en viktig komponent i den globala kolcykeln (C), men dess reaktion på förändrad näringstillgång är inte väl känd. Särskilt kväve (N) är grundläggande för mikroberna som förmedlar nedbrytningen av SOC, så att förändringar i N -tillgänglighet kan förändra SOC -balansen. Tre mikrobiella svar på N -brist antas: HP1) enzymsyntes bromsas, vilket minskar C -utsläpp; HP2) effektiviteten vid omvandling av C till biomassa reduceras, vilket skulle bibehålla eller öka C -utsläppen; HP3) mikrobiell intern återvinning av N ökas. Här frågar vi: Vilken av dessa mekanismer är dominerande, och vad är deras kombinerade nettoeffekt på SOC? Vi kommer sedan att skala upp till ekosystemnivån, inklusive växtsymbiont-interaktioner, för att fråga: Hur samspelar N-begränsning med växt-mikrob-jordinteraktioner?

Projektmedlemmar

Projektansvariga